Niukkuuden logiikka hukassa

Tunnustin viime viikolla, että joskus haluan ostaa muodissa olevia asioita vain, koska ne ovat muodissa. Haluan, että ihmiset ympärilläni näkevät, että minä tiedän kyllä, mikä on trendikästä. Jäin miettimään asiaa. Mitä helvettiä?

Harva asia on yhtä helppoa kuin muodin seuraaminen. Meillä on netti kaikkine blogeineen, Pinteresteineen, lehtien omine sivustoineen, muotiviikkojen prêt-à-porter-näytösten streameineen. Se, miten nämä asiat yleensä menevät, on että niukkuus nostaa kaiken arvoa: jos jokin on vaikeaa saavuttaa, vaatii erityistaitoja, itsekuria, verkostoja tai muuta sellaista, siitä tulee haluttavampaa.

Silloin kun muotia seuratakseen piti itse matkustaa sinne muotiviikoille tai Pariisin kahviloihin tiirailemaan mademoselleja tai edes naapurikuningaskuntaan frökejä, asia oli kokonaan toinen. Sanotaanko, että se oli toinen vielä silloinkin, kun tietoa varten piti ostaa kalliita muotilehtiä, joita ei joka pitäjän kaupasta löytynytkään. Sama tiedon saatavuus koskee tietysti muitakin muoteja eikä vain vaate- ja kauneustrendejä. En siis ymmärrä yhtään, mistä tässä halussa on kyse.

09_balmain.jpg

Katsokaa, tässä Balmainin syys/talvi 2014 muotia! Käytin kuvan etsimiseen monta sekuntia!