Junalla Keski-Eurooppaan – mitä maksoi ja kauanko kesti

Ihmiset ovat kyselleet tarkempia tietoja junamatkastani Keski-Eurooppaan. Siis ei sitä, kuinka rauhoittavasti juna puhisteli ja kolisteli halki Saksan, vaan hintoja ja matka-aikoja. Maatapitkin.net on todella hyvä sivusto matkan suunnitteluun, mutta onhan konkreettinen esimerkki aina kiva.

Laivalla Manner-Eurooppaan lähteminen on lentämistä ekologisempaa vain jos käyttää nestekaasulaivoja Viking Gracea tai Tallink Megastaria. Toitotan tätä nyt toistuvasti, koska en usko että kaikki vielä tietävät.

perjantai
16.37–18.34 Helsinki–Turku 8,90 €
20.55–6.30 Viking Grace Turku–Tukholma 47,50 €

lauantai
10.23–15.31 Tukholma–Kööpenhamina 22,70 €

Tässä välissä jäin Kööpenhaminaan päiväksi ihan muuten vaan, joten en laske sitä yöpymistä matkanteon hintaan.

sunnuntai
11.50–16.16 Kööpenhamina–Hampuri 49,90 € (ratatyöt pidensivät)
21.02–9.42 yöjuna Hampuri–Zürich istumapaikalla 39,90 €

...perillä pööpöilyä viikko...

sunnuntai
20.00–7.53 yöjuna Zürich–Hampuri makuuvaunussa 124,50 €

maanantai
9.28–14.40 Hampuri–Kööpenhamina 49,90 € (ratatyöt pidensivät)
16.23–21.39 Kööpenhamina–Tukholma 18,82 €
hostelliyö Tukholmassa 43,00 €

tiistai
7.45–19.50 Viking Grace Tukholma–Turku 20 €
20.18–22.26 Turku–Helsinki 8,90 €

Varasin liput reilua kuukautta ennen. Matka oli syyskuussa, joten enää ei ollut tiukin lomasesonki. Vapaata töistä (ja hinkua olla perillä tarpeeksi pitkään) oli sen verran, että joko meno- tai paluumatka piti taittaa viikonloppuna. Jaoin kustannukset matkaseurani kanssa, joka vaikuttaa hintaan hyteissä ja huoneissa: Viikkarilla, hostellissa ja myös makuuvaunussa Zürichista Hampuriin. Törsäsimme siinä kohtaa ja otimme yksityisen hytin, joka tarkoittaa että jaoimme hytin kulun puoliksi ja samalla hinnalla olisimme voineet ottaa sinne vielä kaksi ihmistä lisää.

Jätin pitkiä vaihtoaikoja ottaakseni rennosti. Niistä puristamalla matka olisi voinut olla hyvinkin erilainen. Osa vaihdoista oli tylsää odottamista, osa elämyksiä. Kööpenhaminan ja Hampurin välillä tehtävät ratatyöt pidensivät matka-aikaa. Paluumatkalla pätkä Hampurista Tukholmaan olisi sopinut hyvin yöjunailtavaksi, ellei siihen olisi ratatöiden takia sisältynyt vaihtamista junasta lauttaan ja lautasta bussiin ja bussista takaisin junaan. Jos sen välin olisi voinut mennä yöjunalla, olisi voinut siirtyä suoraa yöjunasta laivaan ilman turhaa hostelliyötä Tukholmassa.

Hinnoittelu tuntuu olevan näissä maissa samanlainen kuin VR:llä, eli juna Helsingistä Tampereelle perjantaina kello viisi voi maksaa 30 euroa, kun jonain muuna aikana selviää alle kympillä. Junia on kuulemma monessa maassa tällä hetkellä liian vähän, kun ihmiset ovat alkaneet suosia niitä lentämisen sijaan. Niinpä yhä useampi aika on ruuhka-aika. Varmasti junia otetaan liikenteeseen taas vähitellen lisää.

Interrail-lippua tähän ei kannattanut ostaa, koska se on kalliimpi yli 28-vuotiaalle. Jos olisin ollut alle 28, Interrail-lipun kanssa olisin ehkä päässyt halvemmalla, vaikka siihen päälle olisinkin ottanut vielä paikkaa makuuvaunusta ynnä muuta.

Saksa on osana syyskuussa päättämäänsä ilmastopakettia ilmoittanut alentavansa kaukojuniensa hintoja. Se on ilouutinen paitsi tietysti ilmastolle, myös ihan omalle lompakolle, koska junamatka moneen Euroopan maahan sisältää pitkän pätkän Saksan halki.